Op Kindcentrum Zonnestraal werken we met het leerstofjaarklassensysteem. Kinderen horen bij een vaste groep, in een eigen lokaal en werken met één of twee leerkrachten. Hierdoor ervaren ze rust en structuur, wat hen een gevoel van veiligheid geeft.
Om ieder kind de kans te bieden het beste uit zichzelf te halen werken we met leerdoelen en persoonlijke kinddoelen. Aan het begin van iedere les vertelt de leerkracht wat de kinderen in de les gaan leren (leerdoel) en denken de kinderen na over wat zij nog moeten leren (kinddoel). Kinderen die de opdracht al begrijpen, kunnen direct aan de slag en worden uitgedaagd in de leerstof. De leerkracht geeft aan de andere kinderen instructie over de lesstof door middel van expliciete directe instructie, waarna de meeste kinderen zelfstandig aan het werk gaan. Terwijl de klas aan het werk is, krijgt een klein groepje kinderen extra hulp van de leerkracht (verlengde instructie).
Wij leren leerlingen te begrijpen wat er nodig is om van stap A naar stap B te komen. Een bijkomend positief effect is dat het eigenaarschap en de betrokkenheid van de leerlingen hierdoor enorm toenemen. De drie vragen van de zichtbaar lerende leerling staan hierbij centraal; Waar ga ik heen? Waar sta ik nu? Wat is mijn volgende stap? Leerlingen hebben doelen, richtlijnen om deze doelen te halen en vaardigheden om hun eigen denken, handelen en leren te organiseren.
We leren kinderen zelfstandig een dag of weektaak uit te voeren, waarbij we het werk aanpassen aan het niveau en de behoeften. We leren hen vaardigheden zoals het aanpakken van een taak, plannen en zelfstandig een probleem oplossen. Tevens dagen we hen uit na te denken over wat zij hebben geleerd en hoe zij dat hebben gedaan. Over de uitgevoerde dag- en weektaken kunnen reflectiegesprekken worden gevoerd tussen de leerkracht en het kind. Tijdens het zelfstandig werken maken we gebruik van een zonlicht, dat de volgende betekenis heeft;
• Rood: De kinderen werken stil en zelfstandig, terwijl de leerkracht instructie geeft aan een groepje kinderen.
• Groen: De kinderen werken zelfstandig, de leerkracht loopt een hulpronde, en de kinderen mogen elkaar helpen, samenwerken of om hulp vragen.