Interne ondersteuning

Interne ondersteuning

Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen door observatie, toetsing en door met hen in gesprek te gaan, waarbij we samen reflecteren op het gemaakte werk. Door deze nauwgezette monitoring kunnen wij tijdig actie ondernemen als kinderen achterblijven of juist ver vooruit zijn. Op Octantschool Zonnestraal hebben verschillende leerkrachten zich gespecialiseerd om onze leerlingen extra te ondersteunen. Daarnaast is het team aangevuld met onderwijsondersteunend personeel, zodat we onze leerlingen de juiste uitdagingen kunnen bieden.

Zonnestraal biedt binnen de school o.a. ondersteuning op de volgende gebieden:

Dyslexie

Wij streven ernaar dyslexie vroegtijdig te signaleren, gevolgd door passende begeleiding. Indien de geboden hulp ontoereikend blijkt, kan verder onderzoek noodzakelijk zijn, wat kan resulteren in een dyslexieverklaring. Kinderen met een dyslexieverklaring komen in aanmerking voor compenserende en dispenserende maatregelen.

(Hoog)begaafde leerlingen

We bieden begaafde kinderen een uitdagend en verrijkend programma, zowel binnen als buiten de reguliere lessen. In de klas krijgen ze een korte instructie en compacte lesmateriaal, met verrijkende opdrachten. De leerkracht zorgt voor passende begeleiding, vooral tijdens zelfstandig werken. Daarnaast werkt onze specialist begaafdheid samen met deze kinderen aan ‘leren leren’ volgens de principes van de Grote Denkers. Aangezien begaafde kinderen vaak snel leren, streven we ernaar om hen uit hun comfortzone te halen en hen de juiste vaardigheden bij te brengen om complexe uitdagingen aan te gaan. We monitoren hun voortgang door resultaten te analyseren, observaties uit te voeren en signaleringsinstrument drie keer gedurende hun schoolloopbaan af te nemen.